تعداد بازدیدها: 28
آموزش نرم افزار پایتون قسمت دوم:ریاضیات
تعدادی از توابع ریاضی پرکاربرد موجود در پایتون:
(abs(-2 | قدرمطلق |
2 | |
(complex(2,3 | ایجاد عدد مختلط |
(2+3j) | |
(divmod(9,4 | باقی مانده و خارج قسمت یک تقسیم |
(2, 1) | |
y=1 | |
( print eval(‘y+1’ | محاسبه یک تابع براساس یک متغیر |
2 | |
(float(2.3 | ایجاد یک عدد اعشاری از عدد |
2.3 | |
(“float(“2.3 | ایجاد یک عدد اعشاری از رشته |
2.3 | |
( hex(255 | تبدیل عدد به هگزادسیمال |
‘0xff’ | |
(max(2,3,5 | بیشترین مقدار |
5 | |
( min(1,2,3 | کمترین مقدار |
1 | |
(pow(3,4 | به توان رساندن |
81 | |
( range(3,30,4 | تولید ارایه ای از اعداد |
[3, 7, 11, 15, 19, 23, 27] | |
(round(2.3 | گرد کردن به هر دو سمت |
2.0 | |
( round(2.7 | گرد کردن به هر دو سمت |
3.0 | |
([sum([2,3,4 | جمع مقادیر یک آرایه |
9 | |
([ sorted([3,5,2,6 | مرتب کردن یک آرایه |
[2, 3, 5, 6] |
توابع ریاضی در ماژول math
برای استفاده از این توابع ابتدا با دستور import math این ماژول را فراخوانی کنید.
import math | فراخوانی ماژول math |
( math.ceil(2.3 | گرد کردن رو به بالا |
3.0 | |
( math.fabs(-3 | قدر مطلق |
3.0 | |
( math.factorial(4 | فاکتوریل |
24 | |
(math.floor(3.7 | گرد کردن رو به پایین |
3.0 | |
(math.fmod(4,3 | باقی مانده تقسیم |
1.0 | |
(math.exp(3 | تابع نمایی |
20.085536923187668 | |
( math.log(3 | تابع لگاریتم در مبنای e |
1.0986122886681098 | |
(math.log10(3 | لگاریتم در مبنای 10 |
0.47712125471966244 | |
( math.pow(3,2 | توان رساندن |
9.0 | |
( math.sqrt(6 | جذر |
2.449489742783178 | |
( math.cos(5 | کسینوس |
0.28366218546322625 | |
(math.acos(0.4 | عکس کسینوس |
1.1592794807274085 | |
( math.sin(5 | سینوس |
-0.9589242746631385 | |
( math.asin(.4 | عکس سینوس |
0.41151684606748806 | |
(math.tan(4 | تانژانت |
1.1578212823495775 | |
( math.atan(.6 | عکس تانژانت |
0.5404195002705842 | |
(math.degrees(.4 | تبدیل رادیان به درجه |
22.918311805232932 | |
( math.radians(90 | تبدیل درجه به رادیان |
1.5707963267948966 | |
math.e | عدد ثابت e |
2.718281828459045 | |
math.pi | عدد ثابت پی |
3.141592653589793 |